4 sposoby na pozbycie się wody z organizmu

Woda to źródło życia. Jest niezbędna do rozwoju i prawidłowego funkcjonowania. Uczestniczy w zachodzących reakcjach chemicznych i metabolicznych.

Woda w organizmie spełnia istotne funkcje, ale jej nadmiar w tkankach może doprowadzić do zwiększenia wagi i innych niepożądanych objawów. Jakie są sposoby na pozbycie się wody z organizmu w takiej sytuacji?

Jakie są przyczyny gromadzenia wody w tkankach?

Istnieje wiele przyczyn takiego nagromadzenia wody, m.in.:

  • Zaburzona równowaga między sodem a potasem – nadmiar sodu i niedobór potasu.
  • Kobiecy cykl, antykoncepcja hormonalna – w drugiej fazie cyklu wzrasta poziom estrogenów względem progesteronu. Skutkiem tego procesu może być właśnie gromadzenie wody w organizmie. Przy antykoncepcji hormonalnej, kiedy poziom estrogenu jest ciągle wysoki może dojść do permanentnego stanu zbytniego nagromadzenia wody.
  • Wysokie temperatury – upały powodują rozszerzenie żył, a to z kolei do przenikania wody do tkanek.
  • Choroby – przewlekła niewydolność żylna, choroby nerek czy niedoczynność tarczycy mogą być także powodem magazynowania wody w tkankach.

Objawy zatrzymania wody w organizmie?

Nadmiar wody w organizmie zwykle kojarzony jest z nagłym i trudno wytłumaczalnym w inny sposób przyrostem wagi. Ale to nie wszystko. Pojawiają się obrzęki, zwykle rąk i nóg (buty, które wczoraj były idealnie dopasowane, nagle stają się za ciasne), ale opuchnięte mogą być również np. powieki.

To jednak nie wszystkie oznaki tego, że zatrzymywanie wody w organizmie może być dużym kłopotem. Innymi mogą być: uczucie ciężkości nóg, zmęczenie, problemy z koncentracją, rozdrażnienie czy ból głowy.

Co zrobić, żeby pozbyć się nadmiaru wody w organizmie?

Jeśli zastanawiasz się jak pozbyć się wody z organizmu, oto kilka sprawdzonych metod.

  1. Zmień dietę – unikaj soli
    Ogranicz spożycie soli i produktów, które ją zawierają: słonych przekąsek, konserw, gotowych dań, fastfoodów. Zacznij kontrolować co kupujesz – czytaj etykietki, a kiedy znajdziesz w składzie glutaminian sodu to odstaw taki produkt na półkę. Jedz więcej warzyw i owoców, szczególnie tych bogatych w potas: bananów, ziemniaków, selera, kiwi czy pomidorów. Jedz także owoce bogate w wodę, np. arbuzy.
  2. Pij więcej wody
    Woda w organizmie powinna być wciąż uzupełniana. Powinno się spożywać ok. 2 litry wody na dzień, małymi porcjami, w trakcie całego dnia. Najlepiej nada się do tego woda mineralna o małej zawartości sodu. Możesz także spróbować herbatek ziołowych, np. z mniszkiem czy pokrzywą.
  3. Ruszaj się
    Ruch to zdrowie również wtedy, kiedy dolega Ci zatrzymywanie wody w organizmie. Ruch wspiera krążenie i przepływ limfy. Dodatkowo wraz z potem zostaje wydalony nadmiar wody. Jeśli nie chcesz od razu zapisywać się na fitness, to świetnym rozwiązaniem będzie np. codzienny, minimum półgodzinny, szybki spacer. Jeśli pracujesz w biurze to nie zapominaj raz na jakiś czas rozprostować nóg i przejść się, np. podczas rozmowy przez telefon.
  4. Skorzystaj z suplementacji
    Na rynku znajdziesz produkty, które pomogą Ci pozbyć się nadmiernej ilości wody. Powinny zawierać one w swoim składzie np. yerba mate, pokrzywę czy mniszek, które uczestniczą w procesach wydalania wody z organizmu czy korzeń pietruszki, który wpływa na właściwą pracę nerek. Pokrzywa, mniszek czy pietruszka dodatkowo wspomogą zdrowie układu moczowego. Te wszystkie składniki znaleźć można np. w suplemencie diety Hydrodren.
    Mamy nadzieję, że te porady sprawią, że zatrzymanie wody w organizmie już więcej nie będzie dla Ciebie problemem!

Add a Comment