Biotyna – właściwości

Na nasz stan zdrowia oraz wygląd ma wpływ wiele czynników. Niedobór niektórych z nich wybitnie wpływa na kondycję włosów skóry czy paznokci. Do takich substancji należy też biotyna, czyli witamina B7.

Czym jest biotyna?

Biotyna znajduję się w tkankach zwierzęcych, jak i roślinnych. Należy do witamin z grupy B i jest rozpuszczalna w wodzie. Biotyna jest bardzo niestabilną substancją, która wykazuje dużą wrażliwość na temperaturę, długotrwały kontakt z tlenem, wodą oraz z zasadami. W jej właściwościach występuje siarka, która musi być dostarczana organizmowi wraz z pożywieniem. Biotyna jest składana w wątrobie. Bierze udział w procesach przemiany materii, bierze udział w metabolizmie białek oraz w syntezie kwasów tłuszczowych. Jest niezbędna w procesie wchłaniania witaminy C. Zapotrzebowanie na biotynę wzrasta u dzieci, w sytuacjach zaburzeń trawiennych, podczas przyjmowania antybiotyków i w zaburzeniach krzepliwości.

Właściwości biotyny

Biotyna jest witaminą niezbędną do właściwego funkcjonowania organizmu. Tak samo jak inne witaminy z grupy B, ma ona wpływ na odżywienie komórek włosów, paznokci i skóry. Dochodząc do komórek, zaopatruje je w siarkę, która chroni skórę i włosy. Paznokcie są twardsze, a skóra ładniejsza. Biotyna i zawarta w niej siarka wnika wprost do cebulki włosa, budując ją. Zapobiega też siwieniu włosów oraz ich wypatrywaniu.

Witamina B7 uczestniczy w syntezie cukrów, białek i kwasów tłuszczowych. Wspomaga pracę tarczycy oraz bierze udział w tworzeniu protrombiny, która odgrywa ważną funkcję w procesie krzepnięcia krwi.
Biotyna działa na prawidłowe funkcjonowanie systemu nerwowego, na sprawność i aktywność, dobre samopoczucie oraz na stopień czucia bólu. Współpracuje ze składnikami odpowiedzialnymi za właściwe funkcjonowanie mięśni i stawów, znacznie poprawiając kondycję układu kostno-stawowego. Biotyna normuje poziom glukozy we krwi, dlatego jest niezbędna u osób chorych na cukrzycę.

Niedobór biotyny

Niedobór biotyny w organizmie manifestowany jest poprzez wiele objawów, zauważalnych już gołym okiem. Przede wszystkim komplikuje się stan naszej skóry, która łuszczy się, jest podrażniona, szara, sucha, najczęściej pokryta wypryskami. Płytka paznokciowa staje się cieńsza i bardziej podatna na złamania, włosy wypadają i siwieją. Dostrzegajmy też objawy osłabienia, szybkie męczenie się, obniżenie nastroju, a nawet depresję.
Z perspektywy układu nerwowego może dojść do objawów neurologicznych, manifestujących się zapaleniem stawów, mięśni czy drżeniem kończyn, bólem lub mrowieniem.
Następuje podwyższenie poziomu cholesterolu we krwi, zmiany zapalne w jelitach i inne dolegliwości ze strony układu pokarmowego, takie jak zanik łaknienia, nudności i bóle brzucha.

Źródła biotyny

Aby uniknąć negatywnych skutków braku biotyny, można przyjmować ją w formie naturalnej lub w formie suplementów. W naturze występuje w wątróbce oraz w żółtkach jaj. Wśród produktów roślinnych największą ilość biotyny zawierają mąki sojowa, ryżowa i pełnoziarnista, z warzyw marchew, szpinak i pomidory, a oprócz tego orzechy ziemne, włoskie i migdały.
Gdy nie dostarczamy odpowiedniej ilości biotyny wraz z pożywieniem, pijemy dużo kawy lub alkoholu, wtedy powinniśmy pomyśleć o suplementacji. Oprócz tego, gdy mamy kłopot z łysieniem, wtedy pomoże biotyna na włosy.

Oceny o suplementach biotyny są raczej dobre. Jednakże na efekty potrzeba trochę poczekać. Niektórzy zauważają poprawę już po dwóch tygodniach, jednak przeciętnie są to dwa miesiące. Właściwym czasem kuracji biotyną, ze względu na powolny wzrost włosów czy paznokci, jest okres sześciu miesięcy.

Add a Comment