Stres oksydacyjny – czym jest i jak się go pozbyć

Prowadzisz dynamiczny styl życia, nie masz chwili na relaks i dużo się stresujesz? Jeśli nie uprawiasz sportu i nieprawidłowo się odżywiasz, jesteś wystawiona na stres oksydacyjny. Sprawdź, czym się charakteryzuje i jakie są jego skutki.

Co to jest stres oksydacyjny?

Stres oksydacyjny powstaje w wyniku zakłócenia harmonii w organizmie, kiedy wolne rodniki zdobywają dużą przewagę nad usuwającymi je antyoksydantami. Procesy metaboliczne zachodzące w naszym organizmie powodują powstawanie wolnych rodników, to znaczy cząsteczek posiadających wolny elektron.

Stres oksydacyjny może powodować takie choroby jak: miażdżyca, przewlekła obturacyjna choroba płuc, cukrzyca, choroby serca, stany zapalne, choroby neurodegeneracyjne (Parkinson, Alzheimer), reumatoidalne zapalenie stawów.

Powody i przejawy

Dynamiczny tryb życia, zbyt duża konsumpcja przetworzonej żywności, zanieczyszczenie środowiska i duża dawka stresu to najkrótsza droga do stworzenia stresu oksydacyjnego. Początki są bardzo błahe i objawiają się zazwyczaj bólem głowy, problemami z przetwarzaniem pokarmu, zaparciami, problemami skórnymi a także bólami mięśniowymi i stawowymi. Organizm przesyła sygnał, że coś jest nie tak. Weź go na poważnie, bo może to być zaczątek stresu oksydacyjnego. Następnym etapem jest spadek składników odżywczych we krwi. Następstwem stresu oksydacyjnego jest powstawanie stanów zapalnych. O jego występowaniu w organizmie mogą świadczyć również: duży poziom cholesterolu LDL we krwi czy szybkie starzenie się skóry.

Dieta

Sposób na sukces. Jeżeli będziesz żywić się w odpowiedni sposób, możesz uniknąć skutków które powoduje stres oksydacyjny. Dobrze skomponowana dieta powinna zwiększać odporność organizmu a także zawierać antyoksydanty. Prawidłowe odżywianie nie tylko poprawia stan zdrowia, ale i samopoczucie. Można też zastosować aktywność fizyczną, dzięki której rośnie ilość hormonów szczęścia.

Produkty bogate w antyoksydanty

  • Warzywa: brokuły, marchew, pomidory, zielona papryka, szpinak, pietruszka, szparagi, buraki, kapusta, brukselka, karczochy, ogórki, dynia, cebula, czerwona papryka, czosnek, groszek, fasola, soja
  • Owoce: jeżyny, jagody, truskawki, maliny, porzeczki, kiwi, ananas, śliwki, morele, jabłka, mango, brzoskwinie, winogrona, czereśnie, pomarańcze, grejpfrut, arbuzy, cytryna, gruszki
  • Pełne ziarna: owies, otręby, jęczmień, kukurydza
  • Przyprawy: goździki, oregano, kurkuma, cynamon, kmin rzymski, kardamon, bazylia, nasiona gorczycy, kolendra, tymianek
  • Orzechy: włoskie, ziemne, laskowe, migdały, pistacje
  • Inne: ryby i owoce morza, siemię lniane, nasiona słonecznika

Unikaj:

– niezdrowej przerobionej żywności
– smażonych, przypalonych potraw (podczas smażenia powstają niekorzystne dla zdrowia związki aminowe, obecne także w produktach przypalonych)
– alkoholu oraz papierosów
– dużej porcji cukru
– nieczystego środowiska
– stresu

Add a Comment